skor kredit

Skor Kredit: Cara Terbaik untuk Meningkatkan Reputasi Anda

Minta kredit baru dengan berhati-hati

Tidak kira sama ada anda diluluskan atau tidak, setiap kali anda meminta kredit baharu, seperti kad kredit atau pinjaman, ia akan ditunjukkan sebagai pertanyaan kredit keras pada laporan kredit anda. Walaupun pertanyaan kredit ini hanya bertahan dua tahun dan hanya pergi ke arah skor kredit anda untuk tempoh 12 bulan, mereka mungkin masih menjejaskan skor kredit anda.

Secara umum, pertanyaan kredit tidak menurunkan skor kredit anda dengan ketara, tetapi jika laporan kredit anda belum mengandungi banyak maklumat, penurunan mungkin lebih besar. Oleh itu, adalah lebih baik untuk menangguhkan permohonan kredit melainkan anda percaya anda mempunyai peluang yang baik untuk mendapatkannya. Jangan biarkan ini menghalang anda daripada mencari kadar terbaik jika anda berada di pasaran untuk mendapatkan pinjaman. Sesetengah situasi, seperti semasa mencari pinjaman kereta, mungkin menganggap semua permohonan pinjaman anda sebagai satu pertanyaan jika anda menyelesaikan pembelian kadar anda dalam tempoh 14 hingga 45 hari.

Kad kredit dijamin adalah pilihan

Mencari kredit baru boleh dirasakan seperti senario ayam-dan-telur jika kredit anda teruk atau anda tidak mempunyai sejarah kredit yang panjang pada masa ini. Untuk mewujudkan kredit, anda mesti mempunyai kad kredit atau pinjaman, tetapi mendapatkan pinjaman dan kad kredit tersebut kadangkala disyaratkan untuk mempunyai skor kredit yang tinggi.

Memohon kad kredit terjamin boleh menjadi pendekatan yang lebih mudah. Kad kredit terjamin memerlukan bayaran muka yang biasanya sama dengan had kredit anda. Oleh kerana risiko kepada pemberi pinjaman dikurangkan dengan bayaran pendahuluan, kad ini kerap boleh diakses dengan piawaian kredit yang jauh lebih lembut. Adalah idea yang baik untuk menaik taraf kepada kad kredit konvensional secepat mungkin kerana ia selalunya lebih mahal dan menawarkan faedah yang lebih sedikit daripada kad kredit standard. Daripada membatalkan kad kredit anda sepenuhnya, hubungi pembekal dan tanya jika anda boleh menaik taraf kepada kad yang lebih baik. Dengan melakukan perkara ini, anda boleh terus menggunakan talian kredit anda sekarang, yang akan memanjangkan sejarah kredit anda.

Berbincang dengan pemiutang

Kecacatan pada akaun anda dan pembayaran lewat adalah halangan penting yang mencabar untuk dipulihkan. Jika anda mendapati diri anda berada dalam situasi ini, adalah wajar menghubungi pemungut hutang anda untuk mengetahui sama ada anda boleh mencapai persetujuan mengenai jadual pembayaran untuk mengelakkan rekod buruk pada laporan kredit anda.

Undang-undang yang mengawal kutipan hutang boleh menjadi sedikit mengelirukan. Mencari bantuan daripada kaunselor kredit berwibawa seperti Kaunseling Kredit (AKPK) adalah langkah bijak dan anda tak perlu merasa malu.

Gunakan pelbagai akaun kredit

Akhir sekali, skor kredit anda mungkin dipengaruhi oleh pelbagai bentuk kredit yang anda pegang. Anda boleh menunjukkan kepada bakal pemiutang bahawa anda boleh mengendalikan pelbagai jenis hutang dengan mempunyai berbilang jenis akaun, seperti pinjaman peribadi dan kad kredit atau pinjaman kereta dan gadai janji, contohnya.

Ini tidak mempunyai kesan ketara pada skor kredit anda dan kami tidak sekali-kali menasihatkan untuk mengambil hutang tambahan semata-mata untuk menaikkannya.
Tetapi jika anda cuba membiayai pembelian penting, anda mungkin mahu membuka jenis akaun yang berbeza untuk membantu meningkatkan skor kredit anda.

Minta untuk ditambahkan sebagai pengguna yang dibenarkan pada akaun kad kredit rakan atau ahli keluarga jika anda mempunyai hubungan yang boleh dipercayai dengan mereka. Ini mempunyai kelebihan untuk menambahkan keseluruhan sejarah akaun mereka pada laporan kredit anda juga, menjadikannya kelihatan seolah-olah anda telah memiliki akaun sepanjang masa.

Jelasnya, ini bukanlah satu situasi yang harus dipandang ringan. Untuk mengelak daripada membayar sebarang denda akibat pengurusan akaun mereka yang lemah, anda perlu mempercayai rakan atau saudara anda. Jika mereka berhasrat untuk memberi anda kad kredit sandaran untuk digunakan, yang tidak semestinya mereka perlu lakukan, mereka juga perlu mempercayai anda sebagai balasan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Bersungguh-sungguh dan berhati-hati

Sesetengah elemen skor kredit anda memerlukan kesabaran dan usaha berterusan. Sebagai contoh, tidak banyak yang boleh anda lakukan selain menunggu jika anda terlepas pembayaran pinjaman selama sebulan dan ia menurunkan skor kredit anda.

Lagipun, tujuan skor kredit anda adalah untuk menunjukkan kepada peminjam kemahiran pengurusan kewangan jangka panjang anda. Ya, terdapat beberapa rawatan pantas yang boleh meningkatkan skor kredit anda dengan serta-merta. Tetapi apabila perkara itu berlaku, menjaga hutang anda dan memastikan anda tidak terlepas pembayaran adalah pilihan terbaik anda.

Perubahan dan skor kredit anda: apakah kesannya?

Berusaha untuk meningkatkan skor kredit anda kadangkala boleh menjadi sedikit latihan yang mengecewakan kerana penambahbaikan yang anda lakukan mungkin tidak mempunyai kesan yang diingini. Ini kerana pelbagai kriteria, setiap satunya mungkin mempunyai kesan yang berbeza pada kedudukan anda berdasarkan algoritma pengiraan skor kredit anda, diambil kira.

Membayar hutang, sebagai contoh, secara amnya boleh dijangka meningkatkan skor kredit anda.
Walau bagaimanapun, dalam beberapa keadaan, seperti selepas membayar balik pinjaman ansuran, anda sebenarnya boleh mengalami penurunan jangka pendek dalam skor kredit anda.

Nasihat terbaik ialah mengikut garis panduan asas yang disediakan di sini kerana ia lebih berkemungkinan membantu anda tanpa mengira pengubahsuaian masa hadapan yang anda buat.

Berapa lama masa yang diambil untuk memulihkan kredit anda?

Setiap orang mempunyai syarat kredit yang unik. Pilihan yang tersedia untuk seseorang mungkin bukan untuk orang lain. Walau bagaimanapun, secara amnya, perkara berikut boleh membantu dengan peningkatan kredit jangka pendek:

  • Membayar semua kewajipan anda tepat pada masanya
  • Menukar sebarang data yang tidak tepat pada laporan kredit anda
  • Mengurangkan baki anda (terutama baki kad kredit)
  • Untuk mewujudkan sejarah kredit anda, pastikan kad kredit lama dibuka (melainkan anda tidak menggunakannya dan mereka mengenakan yuran tahunan).
  • Ditambah pada akaun rakan atau ahli keluarga yang bertanggungjawab sebagai pengguna yang dibenarkan

Tidak banyak yang boleh anda lakukan untuk menukar penunjuk ini dalam jangka pendek jika terdapat sebarang pertanyaan kredit, pembayaran lewat, delinkuensi, kebankrapan atau penyata lain yang tidak menguntungkan pada laporan kredit anda. Selama tujuh tahun penuh, majoriti perkara ini kekal dalam laporan kredit anda. Walaupun kebankrapan Bab 7 dialih keluar daripada laporan kredit anda selepas 10 tahun, Bab 13 kebankrapan kekal di situ selama tujuh tahun juga.

Sebelum akhirnya hilang, kesan negatif perkara ini pada skor kredit anda akan beransur-ansur berkurangan. Walau bagaimanapun, masih boleh mencabar untuk mendapatkan kelulusan untuk gadai janji, contohnya, jika kebankrapan atau perampasan ditunjukkan dalam laporan kredit anda.

Namun, menumpukan pada teknik pengurusan wang yang wajar seperti membayar jumlah kad kredit anda sepenuhnya setiap bulan akan membantu meningkatkan skor kredit anda. Item negatif yang tinggal pada laporan kredit anda akan hilang secara beransur-ansur, dan anda akan melihat peningkatan yang baik dalam skor kredit anda sebagai hasilnya.

Semasa anda cuba mewujudkan kredit, perhatikan laporan dan skor kredit anda. Anda boleh memantau kemajuan anda dengan cara ini, dan apabila anda melihat hasil kerja anda, ia akan memberi inspirasi kepada anda. Bahagian pertama